Sistemi zaključavanja hotelskih soba doživjeli su evoluciju od mehaničkih ključeva, preko kartica do tehnologije primjene pametnih telefona, koja je danas sve zastupljenija u hotelskim lancima širom svijeta. Iako pogodnosti i prateće korisničko iskustvo predstavljaju atraktivne opcije, instalateri i krajnji korisnici se prije donošenja oduka moraju bolje upoznati s  tehnologijom i izazovima koje ona nosi.
U sektoru ugostiteljstva dolazi do značajnih promjena u pogledu načina na koji gosti ulaze u svoje sobe. Tradicionalni mehanički ključevi ili kartice koje se provlače kroz čitač izlaze iz upotrebe i prepuštaju teren sistemima za zaključavanje pomoću pametnih telefona. Oni se temelje na usmjeravanju telefona s pohranjenim digitalnim ključem prema bravi, nakon čega se otvaraju vrata. Potražnja za ovom vrstom tehnologije raste ponajviše zbog jednostavnosti i pristupačnosti njenog korištenja. „Primjena mobilne tehnologije za prijavljivanje dolaska u hotel i upotreba telefona za pristup sobama gostima ostavlja mogućnost da značajno smanje trajanje ili potpuno izbjegnu proces registracije po ulasku u hotel. Mogućnost direktnog pristupa sobama reducira vrijeme potrebno za registraciju i nepraktičnost same procedure, zbog čega gosti imaju pozitivnije iskustvo“, kaže Gregory Botsch, direktor proizvoda u kompaniji John Portman & Associates. „Gosti sve više traže mobilne ključeve i mobilno prijavljivanje, koje se već godinama koristi u avioprijevozu, a danas igra sve važniju ulogu i u hotelskoj ponudi“, kaže Magnus Friberg, direktor kompanije Zaplox.
Zaključavanje mobitelom
Istovremeno, ova tehnologija sve više sazrijeva. „Većina današnjih pametnih telefona ima NFC čip i Bluetooth, koji im omogućavaju komunikaciju s drugim uređajima poput kasa na prodajnim mjestima i brava“, kaže Peter Romanov, direktor sektora ugostiteljstva i kontrole pristupa za EMEA regiju u kompaniji Allegion. Sistemi zaključavanja pomoću mobitela se već koriste u nekim velikim međunarodnim hotelskim lancima. Tako je Starwood Hotels, naprimjer, u saradnji s kompanijom Assa Abloy, instalirao sistem za pristup hotelskim sobama putem mobitela. U okviru ovog partnerstva korisnici Starwood Preferred Guest (SPG) sistema s telefonima koji koriste Bluetooth Low Energy (BLE) dobijaju svoj mobilni ID za hotelsku sobu putem SPG aplikacije prije samog dolaska u hotel, što znači da mogu odmah pristupiti svojoj sobi.
Osim internacionalnih lanaca, i manji hoteli pokazuju interes za ovu tehnologiju. Prošle godine Kaba i hetras su počeli raditi na implementaciji rješenja za pristup pomoću mobilnih ključeva u lancu hotela Village Hotels, koji ima 28 objekata u Velikoj Britaniji. Hetrasov sistem upravljanja pomoću clouda povezuje se sa sistemima kompanije Kaba kako bi se gostima koji posjeduju uređaje s BLE tehnologijom omogućio ulazak u hotelske sobe. Predstavnici Village Hotels lanca kažu da je ovo rješenje naišlo na dobar prijem među klijentima. Tehnologija je od koristi i hotelijerima koji imaju pristup bolje automatiziranim i organiziranijim operacijama. Steve Dunn, direktor kompanije LEAPIN Digital Keys, opisuje svoje iskustvo sa instalacijom sistema zaključavanja pomoću pametnih telefona u prenoćištima na području Australije. On kaže da je ušteda koja se ostvari primjenom ove tehnologije ogromna. „Nemate recepciju. Većina prijava se vrši automatski bez potrebe za interakcijom s menadžerom objekta, koji ima regularni posao u građevinskoj industriji. Menadžer je prijavio veću posjećenost nego što je očekivao jer se proširio glas o učinkovitoj usluzi, lahkoći korištenja i kvaliteti smještaja. Ovaj menadžer uštedi 100.000 dolara godišnje jer ne mora upošljavati osoblje na recepciji, niti graditi prateću infrastrukturu za nju“, kaže on.
Tehnologije: NFC i BLE
Danas se za prijenos podataka između mobitela i brava koriste dvije primarne komunikacijske tehnologije: NFC, kod koje NFC čip u telefonu komunicira s čitačem, i BLE, koji je dostupan u većini modernih pametnih telefona i nudi dodatne prednosti poput dužeg trajanja baterije za brave i lahkoće korištenja. „Vjerujemo da rješenja za mobilne ključeve utemeljena na Bluetooth tehnologiji nude optimalno korisničko iskustvo“, kaže Patti DeLano, marketinški analitičar u kompaniji Onity, koja posluje u okviru UTC-ove divizije za rješenja za kontrolu i upravljanje. Korisnici mogu jednostavno pritisnuti dugme na aplikaciji za telefon kada budu u dometu sobe i ući u nju, tako da nema potrebe da prislanjaju svoj uređaj na čitač. „BLE je univerzalno standardizirani protokol koji gostima hotela može ponuditi veću sigurnost u odnosu na NFC“, kaže Ben Robertson, direktor kompanije yikes.
NFC je nekada tretiran kao tehnologija koja nudi veliki potencijal za razvoj sistema za zaključavanje pomoću mobitela, iako se njen rast nije odvijao brzo kako su se neki nadali. „Kada je u pitanju NFC, tehnologiji mobilnih ključeva potreban je pristup zaštićenom elementu na telefonu, odnosno SIM kartici vlasnika/operatera. Ovo je povlačilo potrebu uspostave saradnje s većinom proizvođača telefona i/ili operatera, što se pokazalo složenim“, kaže Rune Venaas, direktor sektora ugostiteljstva za EMEA regiju u kompaniji Kaba. „Kako je Apple bitan igrač u svijetu pametnih telefona, oni bi morali pružiti podršku svojoj tehnologiji za kontrolu pristupa. Do danas se čini da nemaju namjeru razvijati NFC izvan sfere Apple Paya“, kaže Venaas. No, NFC još ne treba otpisivati, jer telefone opremljene tom tehnologijom očekuje značajan rast. Prema podacima kompanije Berg Insight, do 2017. godine jedan od tri mobitela će posjedovati NFC, dok će baza telefona s ovim mogućnostima dosegnuti 2,1 milijardu.
Potencijal rasta NFC tehnologije 
1. Šira distribucija
Broj uređaja s NFC tehnologijom će do 2017. godine narasti na 2,1 milijardu, uz godišnju stopu rasta od 65% u periodu između 2012. i 2017. godine
2. Visoka stopa penetracije
Stopa penetracije za telefone s NFC tehnologijom će do 2017. godine porasti za oko 32%, odnosno obuhvatit će svaki treći uređaj.
3. Plaćanje pomoću NFC tehnologije će postati popularnije
Na globalnom nivou broj kasa koje će podržavati NFC tehnologiju će do 2017. dostići brojku od 44,6 miliona, uz godišnju stopu rasta od 46,1% od 2012. do 2017. godine.
Izvor: Berg Insight
Šta ako se baterija na telefonu isprazni?
Kada su u pitanju sistemi zaključavanja pomoću pametnih telefona, sami uređaji moraju imati dovoljno energije kako bi mogli ostvariti interakciju s bravom. Ovo može predstavljati problem za putnike kojima se baterija na telefonu isprazni prilikom dolaska u hotel. Zbog toga većina hotela koji koriste ovu tehnologiju nude i rezervnu opciju. „Korištenje telefona za otvaranje brava ne sprečava istovremeno korištenje drugih vrsta akreditiva. Hoteli mogu izdavati i kartice pored mobilnih ključeva“, kaže Romanov.
U međuvremenu, od NFC tehnologije se očekuje da na duže staze ponudi odgovarajuće smanjenje troškova. Kako cijena NFC tagova pada, hotelima se isplati da implementiraju ovu tehnologiju za svoja rješenja za kontrolu pristupa kako bi gostima, pored primjene digitalnih ključeva, ponudili različite opcije prijavljivanja dolaska.
Rješavanje sigurnosnih problema
Iz perspektive gosta, mogućnost zaobilaženja reda na recepciji, posebno nakon dugotrajnog leta, predstavlja jednu od pogodnosti mobilnog prijavljivanja dolaska. Ipak, dolazak nepoznatih osoba i njihov ulazak u hotelske sobe bez prijavljivanja na recepciji izaziva određene nedoumice kod hotelijera koji žele koristiti ovu tehnologiju. U većini situacija ovi sistemi za zaključavanje su namijenjeni korisnicima hotelskih programa kojim se nagrađuje njihova lojalnost. „To znači da oni već posjeduju sve lične informacije o gostima, tako da je rizik manji“, kaže Romanov. Venaas smatra da se pristup hotelu i sigurnosne mjere obično ne tiču pitanja koja metoda prijavljivanja se koristi, nego načina na koji je pristup ograničen primjenom autentifikacije na ključnim pristupnim tačkama. „Ove pristupne tačke mogu obuhvatiti liftove, pristup određenim spratovima, zajedničkim prostorijama i, naravno, samim hotelskim sobama. Tu je često riječ o pronalasku balansa između praktičnosti i sigurnosti u hotelima koji, paralelno s visokim nivoom sigurnosti, gostima žele ponuditi i atmosferu dobrodošlice i otvorenosti“, kaže on. U nekim zemljama od hotela se zahtijeva da provjere ID gosta prije nego što ga puste da uđe u sobu, tako da prijava na recepciji ionako predstavlja obavezu. „Naša platforma se može prilagoditi potrebama bilo kojeg hotela. Drago nam je što hotelijerima možemo ponuditi različite opcije. Mi strijemimo tome. Hotelijeri žele biti u mogućnosti da postave sigurnosne standarde na način na koji oni to žele“, kaže Robertson.
Integracija s drugim uređajima
Integracija sistema za zaključavanje i onih za upravljanje sobama ili zgradama je sve češća pojava. Ona se može realizirati na nivou sobe, gdje brava direktno komunicira s ostalim pametnim uređajima u njoj, poput inteligentnih termostata, ali i na nivou sistema, gdje dva sistema komuniciraju putem servera. „Sada kada gosti imaju opciju da otvaraju vrata soba pomoću telefona, hotelijeri pomoću naše platforme i patentiranog sistema detekcije prisustva unutar ili izvan prostorije mogu znati jesu li gosti u svojim sobama. Osim toga, hotelijeri pomoću mobilne aplikacije mogu upravljati brojnim automatiziranim funkcijama, poput TV-a, sobne temperature i rasvjete. Iskustva gostiju više nisu statična. Pošto su njihovi telefoni interaktivni uređaji, hotelijeri ih mogu iskoristiti tako da ih prilagode u skladu s njihovim preferencijama“, kaže Robertson. Izvan sfere soba moguće je realizirati i integraciju s ostalim elementima upravljanja zgradama.
Poslovna inteligencija
Još jedna od dilema koju hotelijeri imaju u pogledu tehnologije mobilnih ključeva tiče se percepcije o dodatnom distanciranju hotela i gostiju koji više neće imati interakciju s hotelom u jednakoj mjeri kao ranije. No, riječ je o zabludi, jer mobilnost garantuje kvalitetnije korisničko iskustvo. Kako se digitalni ključevi šalju na telefone gostiju putem aplikacije za lojalnost, hotel može prikupiti važne podatke o korisnicima, npr. o njihovoj omiljenoj hrani ili lokacijama koje posjećuju, i iskoristiti ove informacije za sebe. „Ako gost u hotelskom baru naručuje piće i vrši digitalno plaćanje putem aplikacije za lojalnost, podaci o tome se mogu lahko pohraniti, nakon čega se gostu automatski šalje e-mail s ponudom besplatnog pića ako ponovo rezerviše smještaj u hotelu preko web-stranice hotela ili aplikacije, umjesto putem putničke agencije. Na taj način hotel može uštedjeti između 10% i 30% posto na proviziji koju uzimaju agencije, a samo dio ove uštede se potroši na bocu nekog pića“, kaže Dunn. Dodatna prednost ovog poslovnog pristupa ogleda se u tome da se na taj način osigurava da gost potroši više novca u hotelu. Naprimjer, ako se zna da gost voli morsku hranu, hotel mu može ponuditi usluge svog restorana s takvom ponudom, uz poseban popust. Zahvaljujući ovom prilagođenom iskustvu, hotelijeri mogu zadržati svoje goste i očekivati veću zaradu po korištenoj sobi.
„Gostu možemo ponuditi bogatije, interaktivnije iskustvo, tako da hotelijeri mogu bolje odgovoriti na njihove potrebe. Naša platforma hotelijerima nudi brojne mogućnosti za ostvarenje veće zarade“, kaže Robertson.
Podaci se moraju adekvatno zaštititi 
Budući da hoteli prikupljaju podatke o gostima kako bi im ponudili bogato i njima prilagođeno iskustvo, oni istovremeno moraju imati svijest o pratećim rizicima i osigurati sigurnu pohranu informacija unutar okruženja koje nije osjetljivo na hakerske napade ili krađu podataka. „Imamo nekoliko primjera hakerskih napada na hotele kada su ukradene korisničke informacije, poput podataka o kreditnim karticama. Kako unutar interne infrastrukture hotela imate sve više ovih uređaja, važno je da hotelijeri preduzmu mjere zaštite svoje mreže tako što će instalirati firewall i softver za zaštitu mreža“, kaže Romanov.
Instalacija i dalje predstavlja izazov 
Jedan od faktora koji usporava implementaciju tehnologije mobilnog pristupa je svijest o visini troškova instalacije, kao i njenoj složenosti. Kako bi otklonili ove dileme, proizvođači nude više različitih rješenja. „Naš sistem se jednostavno integriše s postojećom hotelskom aplikacijom za lojalnost, a korisnici mobilnih ključeva mogu jednostavno pritisnuti dugme na svom telefonu kada budu u dometu soba i ući u njih“, kaže DeLano. „DirectKey sistem, koji nudi Onity, uključuje modul koji se može instalirati na postojeće Onity brave, čime se štedi na troškovima i vremenu potrebnom za instaliranje. U nekim situacijama DirectKey modul se može podesiti da radi i u kombinaciji s bravama drugih proizvođača“, pojašnjava DeLano. Ipak, situacija na terenu je, tvrdi Botsch, dosta složenija. „Postoji više izazova za sistem-integratore, od kojih se onaj najvažniji tiče pravnih aspekata i dozvola za različite komponente koje moraju raditi zajedno. Uspješnost sistema zavisi od telefona gosta, mobilne aplikacije, hotelske infrastrukture, operativnog softvera i pouzdanog ponuđača usluga“, kaže on. „Ako uzmemo u obzir da svaki hotelijer traži poseban sistem koji će koristiti u kombinaciji sa svojim sistemom za upravljanje i rezervacije, proces usklađivanja rada svih komponenti postaje veoma složen. Aplikacija za telefon se mora izraditi tako da radi na svim mobitelima i u kombinaciji sa svim ponuđačima usluga. Tu vidite koliko je varijabli potrebno uskladiti kako bi došli do funkcionalnog sistema zaključavanja koji radi bilo gdje i kod bilo koga.“ Na kraju, odabir komponenti ili načina implementacije sistema zavisi i od situacije u svakom pojedinačnom hotelu. „Najvažnije je izraditi kvalitetan plan na temelju potreba hotela i osigurati odgovarajuće resurse u okviru projekta kako bi se došlo do brze i kvalitetne implementacije“, kaže Friberg. Iako su brojni hoteli i dalje neodlučni po ovom pitanju, rast broja telefona opremljenih NFC i BLE tehnologijom će zajedno s korisničkom potražnjom za njom dovesti do popularizacije sistema zaključavanja pomoću telefona i njihovog šireg prihvatanja u hotelima širom svijeta.
Izvor: a&s international